AAERODİNAMİK SAATÇİLİK
1940’ların sonları ve 1950’lileri kapsayan savaş-sonrası yıllarda, aerodinamik prensipleri otomotiv tasarım alanından daha yeni kök salmaya başlıyordu. Önceki onyılların vagon benzeri, kutumsu biçimleri, daha aerodinamik bir şeye evriliyordu. Aynı zamanda hız ve gücün dolaysız mesajını taşıyan kavisli-çizgisel şekiller daha ön plana çıkıyordu. Bugün sahip olduğumuz sofistike bilgisayar modellemesi ve rüzgar tüneli teknolojisi, rüyalardan bile uzaktaydı. O zamanlarda tasarımcılara, herhangi bir bilimsel öğretiden ziyade estetik duyguları rehberlik ediyordu.
Sonuç; Mercedes-Benz W196 ve 1948 Buick Streamliner’la hulasa edilebilecek, o zamana kadar yaratılmış insan yapımı bazı en güzel nesnelerdi. 30 yıl boyunca İsviçre hava sahasında devriye gezen pürüzsüz gövdeli, kalkık burunlu De Havilland Venom gibi uçaklar üreten havacılık endüstrisi, diğer endüstrilerce takip ediliyordu.
Yüzyılın ortalarındaki otomotiv ve havacılık tasarımın dinamik kesitlerinden ilham alan Horological Machine N°9 “Flow”un sunuluşu.
Bir jet motorunu anımsatan, almaşık cilalı ve saten perdahlı oldukça karmaşık bir kasanın kalbinde, tamamen atölyede üretilmiş ve aynı ölçüde karmaşık bir elle kurmalı mekanizma yatıyor. Birbirinden bağımsız ikiz balans çarkı, Horological Machine N°9’un her bir yanında, safir kristalin uzatılmış kubbelerinin altında görülebilecek şekilde, 2.5Hz (18,000vph) frekansında yavaş yavaş dönüyorlar. Orta gövde üzerindeki üçüncü bir safir kristal çerçeve, HM9 motorunun vites kutusunu gösteriyor: sabit bir zaman okuması sağlamak için iki balans çarıkının sonuçlarının ortalamasını alan bir gezegen defransiyel.
Hareket 90° düzlemsel dönüştürüme uğradığında bile hassas kavrama sağlayan konik dişlilerin çalıştırdığı HM9 motorunun kalan kısmına dik açıyla oturan kadran, saat ve dakikayı gösteriyor. Orta gövdenin arkasına yerleştirilmiş olan kurma ve ayar kolu tepesinin derin yivli yapısı, ergonomik tutuş yanında tasarımın bütünüyle estetik bir uyum sağlıyor.
Salınım halindeki balans çarklarını taşıyan kapsüllerin yan tarafına monte edilmiş olan saten perdahlı iki hava girişi, yüksek performanslı motorlara kesintisiz hava akışını sağlayan yükseltilmiş havalandırma ızgaralarını çağrıştırıyor.
HM9 Flow, ilk olarak HM4 Thunderbolt ve ardından da HM6 Space Pirate tarafından açılan yolu takip ediyor ve hem safir kristalden hem de metalden (titanyum-grade 5 ve 18 ayar kırmızı altın) yapılmış, geometrik olarak karmaşık bir freze kasa parçaları kombinezonu kullanıyor. Yine de HM9 seleflerinin ötesine geçerek, kasa tasarımında nelerin mümkün olabileceğini yeniden tanımlıyor ve örneğin su geçirmezlik sağlayan bir üç-boyutlu contayla bunu örneklendiriyor.
Gayet doğal olarak HM9 Flow, ilhamlarını iki ana kaynaktan iki versiyon halinde dünyaya indi: hız göstergesi stili kadranıyla bir “Yol” versiyonu; tayyareci stili kadranıyla bir “Hava” versiyonu.
Horological Machine N°9 ‘Flow’, her biri 33 adet limitli üretim iki titanyum versiyonuyla 2018 yılında lanse edilmişti: karartılmış mekanizmalı “Hava” versiyonu ve pembe altın kaplanmış “Yol” versiyonu.
2019 yılındaysa MB&F, her biri 18 adet limitli üretim iki yeni 5N+ kırmızı altın versiyonunu tanıttı: karatılmış mekanizmalı ve balans çarkları rodyum kaplamalı “Hava” versiyonu ile mekanizması rodyum kaplamalı ve balans çarkları kırmızı altın olan “Yol” versiyonu.
HM9 Flow’un detayları: Limitleri zorlayan bir tasarım
Hayatı boyunca arabalara tutkun olan MB&F kurucusu Maximilian Büsser, 20. yüzyıl ortalarının görsel ipuçlarını il kez HM6 Space Pirate 2014 ile, özellikle de “Streamliner” SV versiyonlarıyla versiyonuyla vermişti. MB&F, 2018 yılındaysa daha da ileri gitti ve şimdiye kadarki en tutkulu tasarımlarından birini sundu.
Horological Machine N°9 “Flow”, sırf geleneksel olmayan biçimi nedeniyle değil aynı zamanda bu biçimi taşıdığı aşırı uçlar nedeniyle de tasarımı bakımından cüretkardır. Kalıp kıran, saldırgan kasa kesimleri MB&F’nin Horological Machine koleksiyonu için yeni bir şey değil, fakat HM9 tüm sınırları reddediyordu. Aşırı eğimleri ve dar açıları nedeniyle, tamamen freze ve perdahlı bir kasa elde etmek için yeni üretim standartları ve teknikleri gerektiriyordu.
Horological Machine N°9 “Flow”, aklınıza gelen mevcut üretim teknikleriyle tasarlanmamıştı. Eğimleri çok sert, perdahlama gereklilikleri çok katıydı.
MB&F ekibi, HM9 tasarımlarını üretici ortaklarına ilk gösterdiğinde, aldıkları cevap çok hızlı ve netti: bu tasarımlar gerçekleştirilemezdi.HM6 Space Pirate’in dalgalı kabuğu gibi diğer kasalar da geometrik olarak karmaşıktı, fakat onların maksimum yükseklik diferansiyeli (muttasıl noktaları arasındaki dikey mesafe) 5mm aralığında kalıyordu. HM9’daysa bu diferansiyel iki katına çıkıyor ve radikal eğimler yaratarak kasaya yüksek bir dokunsal varlık kazandırıyordu.
Bu dik eğimlere ayna gibi parlatılmış ince şeritler ve saten perdahlı geniş şeritler eşlik ediyordu; bu da, belirli (diyelim ki 10mm ve daha geniş) çaptaki perdahlama aletleri dış kasanın dar kanallarında bir şekilde dolaşmaları gerektiğinde sorun yaratıyordu. Perdahlama aletlerini uydurmak için farklı perdahların yerlerini değiştirerek ayarlamak bir seçenek olmazdı, çünkü böyle bir şey, HM9’un tam hacimli estetiğini azaltabilirdi.
Horological Machine N°9 ‘Flow’un dramatik geometrisi, ancak aynı ölçüde dramatik yüzey perdahı kontrastlarıyla desteklenebilirdi; bu yüzden üretim gelenekleri, HM9’un ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde evrime uğradı.
HM9 kasasındaki eğim oranlarından dolayı, dıştan dışa büyüklüğü kontrol etmek çok önemliydi. Horological Machine N°9 ‘Flow’un en geniş noktadaki ölçüsü 57mm’di ve hem oldukça kompakt hem de sağlam bir motor gerektiriyordu. Belki de HM9’un en ilginç özelliği; coşkun ve etkileyici tasarımının, ancak motorundan kaynaklanan uzamsal etkinlik ve kısıtlama sayesinde mümkün olmasıdır.
HM9 kasasının üç ana bölümünün geniş ile dar arasında değişen düzenlenişi, çok az enine simetriye sahip bir kasa içine mekanizmanın geleneksel yollarla yerleştirilmesini imkansız kılmıştır. Kasayı iki eksen boyunca bölmek ve su geçirmezlik için daha önce benzeri olmayan bir üç-boyutlu conta kullanmak zorunluydu. Bu patentli inovasyon, uygulanışı bakımından saatçilik tarihinde tamamen yeniydi.
HM9 mekanizması ile ilgili detaylar
Üç yıllık bir geliştirme çabasının meyvesi olan HM9 mekanizması, MB&F’in 14 yıllık varlığından ve önceki 14 farklı mekanizmadan kaynaklanan tecrübe birikimiyle, tamamen kendi bünyesinde üretilmişti.
Uzun süredir MB&F koleksiyoncusu ve hayranı olanlar, HM9’un mekanik soyağacını hatırlayacaklardır. Diferansiyelli çifte balans sistemi, her ne kadar estetik biçim olarak çok farklı olsa da, Lagecy Machine N02’nin benzer sisteminden gelmedir. LM2, tasarım saflığını ve askılı salıngaçlarının halüsinasyon etkisiyle öne çıkarken, HM9 anlamlı tasarımının tadını çıkarırken kabına sığmaz.
HM9’un ikiz balans çarkları, ortalama bir hesaplama için merkezdeki diferansiyele iki kronometrik veri seti gönderirler. Balans çarkları, bağımsız olarak hareket ederler, her birinin kendine ait 2,5Hz (18,000bph) frekanslık ritmiyle çalışması için uzamsal olarak ayrılmışlardır. Anlamlı bir ortalamaya ulaşmak için bu önemlidir, aynen münferit bilgi parçalarından istatistiksel olarak sağlam bir matematik ortalama elde etmek gibi.
Aynı makine içinde iki balans çarkının çalışması kaçınılmaz olarak titreşim tartışmalarını beraberinde getirecektir ki bu karşılıklı harmonik uyarım durumundaki bağlantılı salıngaçları tanımlayan mekanik bir olgudur. LM2 motorunda olduğu gibi, HM9 titreşim etkisini indirgemekten bilerek kaçınır. İki balans çarkına sahip olmaktaki amacı, münferit kronometrik veri setleri elde etmektir ki bu da bir diferansiyel tarafından çevrilerek sabit bir ortalama sonuca ulaşılabilsin. Balans çarklarının ikisi de tamamen eş fazlı olarak salınsa ve her bir noktada aynı kronometrik veriyi verselerdi, bu amacın bir anlamı kalmazdı.
HM9, balans çarklarını sabitleyen eğimli kollarıyla daha çok MB&F Lagacy Machine’i çağrıştırmaktadır. Cilalanmış dış yüzey bitimi, mekanizma köprüleriyle canlı bir kontrast oluşturmaktadır.
Teknik Özellikler:
Horological Machine n°9 “Flow”un iki versiyonu bulunmaktadır:
– Hız göstergesi stili “Yol” versiyonu
– Uçak stili “Hava” versiyonu
Her bir versiyonun titanyum modeli (her bir versiyonundan 33 adet) veya kırmızı altın modeli (her bir versiyonundan 18 adet) bulunmaktadır.
Mekanizma
MB&F yapımı elle kurmalı mekanizma
Gezegen diferansiyelli tamamen bağımsız iki balans çarkı
Frekans: 2.5Hz (18,000bph)
45 saat güç rezervli tek tulumba
301 parçalı aksam,
52 taşlı,
Dikey kadranlı ekranda akrep ve yelkovan
Kasa
1-Titanyum grade5 modelinin NAC mekanizmalı ‘Hava’ versiyonu veya kırmızı altın mekanizmalı ‘Yol’ versiyonu olup her bir versiyondan 33 adet limitli üretim yapılmıştır.
2-Kırmızı altın 5N+ modelinin NAC mekanizmalı ve rodyum kaplama balans çarklı ‘Hava’ versiyonu veya rodyum kaplama mekanizmalı ve kırmız altın balans çarklı ‘Yol’ versiyonu olup her bir versiyondan 18 adet limitli üretim yapılmıştır.
Boyutlar: 57mm x 47mm x 23mm
Titanyum modellerde 43 aksam, kırmızı altın modellerde 49 aksam vardır.
3ATM (30m) su geçirmezlik;
Patentli üç-boyutlu contayla üç bölümlü çatı.
Safir kristal camlar
Beş safir kristal cama anti-refle kaplama uygulanmıştır.
Kayış ve toka
Elle dikilmiş kahverengi dana derisi kayış
İsteğe bağlı olarak titanium veya kırmızı altın 5N+ katlanır toka.
HM9 Flow’un yapımında emeği geçenler
Konsept: Maximilian Büsser / MB&F
Dizayn: Eric Giroud / Through the Looking Glass
Teknik ve prodüksiyon yönetimi: Serge Kriknoff / MB&F
Ar-Ge: Guillaume Thévenin, Ruben Martinez, Simon Brette and Thomas Lorenzato / MB&F
Mekanizma geliştirmesi: Guillaume Thévenin / MB&F
Kasa: Aurélien Bouchet / AB Product
Safir Kristaller: Sylvain Stoller / Novo Crystal
Safir Kristallere anti-refle uygulama: Anthony Schwab / Econorm
Balans çarklarının, pinyonların ve aksların hassas ayarı: Rodrigue Baume / HorloFab, Paul André Tendon / Bandi, Jean-François Mojon / Chronode, Sébastien Jeanneret / Atokalpa, Decobar Swiss, Le Temps Retrouvé
Yaylar: Alain Pellet / Elefil Swiss
Volanlar: Sébastien Jeanneret / Atokalpa
Denge yayı: Stefan Schwab / Schwab-Feller
Plakalar ve Köprüler: Benjamin Signoud / Amecap
Mekanizma aksamının el perdahı: Jacques-Adrien Rochat and Denis Garcia / C.-L. Rochat
Kollar: Pierre Chillier and Isabelle Chillier / Fiedler
Üç-boyutlu conta : A. Aubry
Toka: Dominique Mainier / G&F Châtelain
Tepeler: Aurélien Bouchet / AB Product
Kadranlar (saat ve dakika diskleri): Hassan Chaïba and Virginie Duval / Les Ateliers d’Hermès Horlogers,
Mekanizma montajı: Didier Dumas, Georges Veisy, Anne Guiter, Emmanuel Maitre and Henri Porteboeuf / MB&F
Mekanik işleme: Alain Lemarchand and Jean-Baptiste Prétot / MB&F
Kalite kontrolu: Cyril Fallet / MB&F
Satış sonrası servis: Thomas Imberti / MB&F
Kayış: Multicuirs
Sunum kutusu: Julien Berthon / ATS Atelier Luxe
Lojistik ve prodüksiyon: David Lamy, Isabel Ortega and Francine Gyger / MB&F